Informacije o predmetu (SD)

6 espb, obavezan predmet (P)

Cilj i ishod predmeta


Predmet nudi teorijske, konceptualne i praktične alate za razumevanje uloge države i procesa demokratskog upravljanja. Cilj predmeta je da se studenti upoznaju sa teorijskim i empirijskim istraživanjima koja će im pomoći da bolje razumeju različita shvatanja države i njenih funkcija. Drugi cilj je bolje razumevanje odnosa moći unutar države i procesa upravljanja u demokratskim društvima. Na predmetu ćemo tragati za odgovorima zašto su neke države slabe, a neke jake, šta utiče na stepen i kvalitet demokratije u državama i koji su, u različitim kontekstima, dometi i posledice prelaska sa vladanja na upravljanje. Tokom semestra studenti će razviti sposobnost čitanja, interpretacije i formulisanja ideja u oblasti teorija države, komparativnih istraživanja o državi, njenim funkcijama i institucijama.
Studenti će, kroz različite oblike nastave, samostalni rad i upoznavanje sa iskustvima iz prakse, steći znanja o različitim teorijama i modelima države i razviti bolje razumevanje strukture, funkcija i aktera države. Pored toga, imaće priliku da razvijaju svoje istraživačke sposobnosti kroz akademsko pisanje i kritičko čitanje literature. Znanje stečeno na ovom predmetu će ih osposobiti za bolje razumevanje i analizu javnih institucija, državnih aktera i funkcija, kako u Srbiji tako i šire. Na ovaj način, studenti se pripremaju za obavljanje analitičko-istraživačkih poslova u državnim organima, agencijama i socijalnim službama, kao i organizacijama civilnog društva i institucijama koje se bave obrazovanjem za demokratiju. 
Sadržaj predmeta
Klasične teorije države
Savremene teorije države
Kontroverze oko strukture, granice i obima države
Slabe i jake države
Građenje države
Politička reprezentacija i kriza reprezentativne demokratije
Između javnog i privatnog – Od vladanja ka upravljanju
Javno zagovaranje i mogućnosti civilnog društva da utiču na donošenje odluka
Nezavisni državni organi
Društvene nejednakosti i politike identiteta
Obrazovne i kulturne politike